♥niNa SyakiNa♥








~..Be My Followers..~

:: Inai, Hukum Memakai Inai Dan Inai Berukir ::

Share


Mazhab Hanbali berpendapat bahawa penggunaan henna (inai) diharuskan untuk mewarnakan pada mana-mana bahagian anggota badan kecuali di kepala sama ada kepada lelaki ataupun perempuan.

Manakala mazhab syafie pula berpendapat bahawa lelaki diharuskan memakai henna (inai) pada mana-mana bahagian tubuh badan KECUALI tangan dan kakinya. Walaubagaimanapun ia dibenarkan sekiranya melibatkan hal-hal perubatan atau darurat. Perempuan yang berada di dalam iddah kerana kematian suaminya juga dilarang memakai inai.

Imam An-nawawi Rh dalam fatwa al-majmu’ berkata lelaki diharamkan memakai inai pada tangan dan kaki kecuali pada rambut mereka. Wanita bersuami diharuskan memakai henna di tangan dan kaki mereka.

Manakala mazhab hanafi dan maliki pula, lelaki dan perempuan diharamkan ke atas mana-mana tubuh anggota kerana ia adalah sama seperti memakai wangian.


Klik READMORE Untuk Bacaan Seterusnya... ♥



Ini diriwayatkan daripada Khawlah Bint Hakim daripada ibunya bahawa Rasulullah S.A.W memberitahu kepada Umm Salamah, “Jangan memakai sebarang wangian ketika kamu berada dalam ihram. Juga pada henna kerana ia juga adalah wangian.” (Diriwayatkan oleh At-Tabarani dalam Al-Kabir, Al-Baihaqi dalam Al-Ma’rifah, dan Ibn Abdil Barr di dalam At-tamheed)

Diriwayatkan dari Aishah bahawa seorang wanita mengisyaratkan di belakang tabir bahawa dia ingin menyampaikan surat kepada baginda S.A.W. lalu baginda melihat tangan itu seraya baginda bersabda: “Aku tidak tahu sama ada ini tangan lelaki atau perempuan.” Perempuan itu menjawab: “Aku adalah seorang wanita.” Baginda bersabda: “Sekiranya kamu seorang perempuan, berbezalah dengan memakai henna (inai) dijarimu.” (hadith riwayat abu dawud)

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa seorang mukhannath (khunsa) yang mewarnakan tangannya dengan henna (inai) dibawa ke hadapan rasulullah. Dikatakan kepada Rasulullah S.A.W: "Wahai Rasulullah. Lelaki ini cuba menyerupai wanita." Lalu lelaki itu dihalau dari al-baqi' (sebagai hukuman, dihantar ke tempat yang terpencil supaya dijauhi dari orang ramai). Lalu mereka bertanya kepada rasulullah S.a.w: "Kenapa dia tidak dibunuh?" Lalu baginda S.A.W bersabda: "Aku dilarang membunuh mereka yang bersembahyang." (Diriwayatkan oleh ABu Dawud, Sahih Al-Jaami', 2502)

3 hadith di dalam hal ini, wanita diharuskan memakai inai pada tangan dan kaki mereka TETAPI berwaspada sekiranya tujuan pemakaiannya adalah untuk seperti memakai wangian dengan tujuan tabarruj, maka ia adalah haram.

Hadith yang kedua dan ketiga, bahawa galakan rasulullah S.A.W menyuruh kaum wanita untuk memakai inai pada tangan adalah untuk berbeza antara lelaki dan perempuan. DI sini datang pula hadith S.A.W bahawa Allah melaknat lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki.

INAI BERUKIR DI TANGAN DILAKNAT ALLAH


Sekarang ini ramai orang perempuan (pengantin) memakai inai dengan mengukir ala tatu di tangan.

Mari kita sama-sama merenung hadis Nabi ini:

1. Dari Ibnu Umar ra katanya: “ Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan. Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu”..(Hadis bil. 2003 : Sahih Muslim).

2. Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda : “Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain, wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)”..(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari)
Jelas Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz : “ inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari”.





::nina says::
Marilah kita membuat pengislahan dalam diri kita agar kita tidak tergolong dalam hamba-hamba Allah yang melanggar syariatNya...





Photobucket

♥niNa SyakiNa♥ DALAM BUNGA CANTIK ADA NINA

10 Leave Here, Comments and Lovely Words:

NARDtheNERD said... [Reply to comment]

dah pernah buat sekali henna.
huhu.

nurul lalala said... [Reply to comment]

oooooooo..dulu penah gak kontroversi pasal inai ni. tapi kejap je. pastu terus sejuk. ada gak dengar cakap boleh tapi bergantung pada niat. macam2..and orang2 islam esp melayu pon still pakai inai ni. termasuklah saya..huhu
so skang ni, mmg yakin tak leh. tq nina. nice info!!

nina syakina said... [Reply to comment]

@nurul lalala


"inai yg lukis2 tuhh jekk yg haram... nk pakai boleh, ltk ats kuku, kt hujung jari...huhu.. nina dulu pun suka lukis2 nihh.. tp dh stop bila nenek tegur."

nina syakina said... [Reply to comment]

@NARDtheNERD


hihhi,... nina pu sama jgk... ngeee

Nufa Yusof said... [Reply to comment]

waa.. tnx info..

Eliyana said... [Reply to comment]

Inai yang berukir tu klu boleh tak payahlaa buat...tak elok pun...lebih elok pakai inai cara lama..lebih berseri2 tau!

p/s:teringin nak pakai inai pengantin sekali lagi

Nieylicio Kerolicio said... [Reply to comment]

nampak cam tatu.. tapi tatu tu xley padam n gne alat pgukir.. inai? gne alat pengukir ker? boley bwk solat.

just my opinion.

nina syakina said... [Reply to comment]

@Eliyana


amboi kak... teringin nk bersanding lagi ke.... huhu

nina syakina said... [Reply to comment]

@Nufa Yusof

hihihi... ^^i

nina syakina said... [Reply to comment]

@Nieylicio Kerolicio

tatu... dia tnm cat ke dlm kulit, dan sukar utk ditanggalkan... inai pula sebaliknya... ^^