♥niNa SyakiNa♥








~..Be My Followers..~

:: Tips Berblogging: Apa Itu CPA? Nuffnang Dah Ada CPA? Cost Per Action! ::

Share
Salam Mesra Dari Nina Syakina
~~~~~~~



semalam nina dah perasan dah tentang CPA ini masa nak buat entry tentang Nuffnang...
jenuh juga laa nak faham apa sebenarnya CPA nihh... huhu...
Korang faham tak?


:: Klik READMORE Untuk Bacaan Seterusnya... ♥ ::




Penjelasan Dari Nuffnang...


It’s been almost 4 years since Nuffnang has started and in that time we’ve helped our community collectively earn millions of RM from their blogs. It’s a constant challenge for us at Nuffnang, always looking for new ways to bring more rewards to our community. This year we’ve decided to roll out an additional system to our current banner ad network.

Many of you probably know that there are two types of ad campaigns that run on Nuffnang for the past two years, which are the Cost per Click (CPC) ads and Metered Cost per Impression (mCPM) ads. The main difference between them is that for CPC ads, you get paid when genuine clicks are generated from ads on your blog, while for mCPM ads, you’re paid according to the unique impressions advertisers purchase from your blog who’ll be able to see the ad. You can actually read more about these ad types on our FAQ page, or write in to our helpdesk to find out more!

Not everyone has a constant stream of ads running all the time so we’ve been experimenting with methods in which to further optimize the ad space from your blogs and increase earnings. After consulting some of our loyal Nuffnangers, we’ve decided to roll out our first Cost Per Action (CPA) ads. With CPA ads, you get rewarded whenever there’s a specified action desired by the advertiser e.g. a product being purchased or, a registration form being submitted as a result from clicking on the ad from your blog etc. The amount earned will range from the transaction involved. The more difficult it is to do the transaction the more you earn. For example, if users who click on a banner are meant to just fill up a form, a blogger can earn say RM1 to RM20 per sign up (depending on the advertiser). However if it’s something more challenging, say if something of high value is bought then the amount rewarded can be even over RM50 being rewarded per transaction.

Please note that mCPM or “buffered earnings” (as some Nuffnangers refer to it as) will always take priority over CPC or CPA ads. Should your blog be selected by an advertiser for an mCPM ad, it will override the CPC and CPA. The CPC and CPA ads will only come on if there are no other ads running.

If you don’t want to have any CPA ads on your blog however, feel free to turn the option off using the Blog Manager tab on your dashboard. We’ll be watching over the new CPA model as time goes by and tweaking it over time to ensure it turns out to be an effective new stream of income.

And that’s all there is to CPA ads :) Thank you, Nuffnangers, for your everlasting support!

nina cuba tolong translate kan... hihi


Sudah hampir 4 tahun sejak Nuffnang telah bermula dan pada masa itu kita telah membantu masyarakat secara kolektif memperoleh berjuta-juta RM dari blog mereka. Ini adalah cabaran terus-menerus bagi kami di Nuffnang, selalu mencari cara baru untuk membawa manfaat yang lebih kepada masyarakat kami. Tahun ini kami telah memutuskan untuk menaiktaraf sistem tambahan untuk rangkaian iklan kami.

Kebanyakan dari anda mungkin sudah tahu bahawa ada dua jenis kempen iklan yang berjalan di Nuffnang selama dua tahun terakhir, yang merupakan Kos pada Klik (CPC) iklan dan Kos pada Impression (MCPM). Perbezaan utama antara kedua-duanya adalah bahawa untuk iklan CPC, Anda akan dibayar apabila pengunjung menekan iklan yang dihasilkan dari banner iklan di blog anda, sedangkan untuk iklan MCPM, anda dibayar sesuai dengan pembelian pengiklan tayangan unik dari blog anda yang akan dapat dilihat pada iklan. Anda benar-benar dapat membaca dengan lebih lanjut mengenai jenis iklan pada halaman FAQ , atau menulis kepada helpdesk untuk mengetahui dengan lebih lanjut!


Apa Itu CPA?

Tidak semua orang mempunyai iklan yang berjalan sepanjang masa, tetap setiap masa, sehinggalah kita telah bereksperimen supaya dapat mencari kaedah yang lebih sesuai untuk mengoptimumkan ruangan iklan dari blog anda dan meningkatkan pendapatan anda. Setelah berunding dengan beberapa Nuffnangers setia kami, kami telah memutuskan untuk menaiktaraf Kos Per Action (CPA).

Dengan iklan CPA, anda akan mendapat ganjaran setiap kali ada tindakan tertentu yang diinginkan oleh pengiklan misalnya produk yang dibeli atau borang pendaftaran diajukan dari setiap klik iklan dari blog anda dan lain-lain. Jumlah diperolehi akan berkisar dari transaksi yang terlibat. Semakin sukar untuk melakukan transaksi yang anda peroleh, semakin tinggi ganjaran. Sebagai contoh, jika pengguna yang mengklik banner dimaksudkan untuk hanya mengisi borang, seorang blogger boleh mendapatkan mengatakan RM1 kepada RM20 pada sign up (bergantung kepada pengiklan). Namun jika sesuatu itu lebih mencabar, mengatakan jika sesuatu yang bernilai tinggi, contoh seperti membeli secara online, maka jumlah ganjaran lebih dari RM50 pada setiap transaksi.

Sila ambil perhatian bahawa MCPM atau "pendapatan buffered" (BE) akan selalu mendapat keutamaan di atas iklan CPC atau CPA. Jika blog anda akan dipilih oleh pengiklan untuk iklan MCPM, ia akan menimpa CPC dan CPA. Iklan CPC dan iklan CPA hanya akan datang jika tidak ada iklan lain yang berjalan.


Kalau Tak Suka Dengan CPA?

Jika anda tidak ingin memiliki iklan CPA di blog anda, jangan ragu-ragu untuk off menggunakan tab Blog Manager pada dashboard anda. Kami akan mengawasi model BPA baru sebagai berjalannya waktu dan tweaking dari masa ke masa untuk memastikan aliran pendapatan baru itu berkesan.



::nina says::
memang best laa CPA!


Photobucket

♥niNa SyakiNa♥ DALAM BUNGA CANTIK ADA NINA

5 Leave Here, Comments and Lovely Words:

aanie said... [Reply to comment]

wah, cadangan yg bagus ni....tp nak harapkan org isi form tu yg payah skit...

nina syakina said... [Reply to comment]

@aanie

haah... tuhh mcm susah sikit kan... huhu...

Tepoh Dock said... [Reply to comment]

baru paham...punya lama lah nak paham...akhir tahun baru nak amik tau...hehehe...

C.I said... [Reply to comment]

tak paham ler

Unknown said... [Reply to comment]

singgah sini sambil follow. jemput singgah blog sy ye =) TQ